Het belang van goede communicatie tussen het datateam en de medewerkers:
Medewerkers realiseren zich vaak niet welke impact hun verzoeken hebben op het datamodel. Het gevolg? Verkeerde verwachtingen, in bijvoorbeeld tijd. Zo kan een verzoek dat simpel lijkt, zoals even een nieuwe kolom toevoegen of even wat nieuwe data ophalen, in de praktijk een stuk complexer zijn. De oorzaak? Gebrek aan datageletterdheid bij de betrokken medewerkers. Wat ik dan ook niet snap: Waarom sturen organisaties – die veelal datagedreven in hun visie hebben staan – niet wat meer op het verhogen van de datageletterdheid van medewerkers?” – aldus Fleur Bake, Data intelligence consultant bij Techspread.
7min. Leestijd
Verwachtingen op een lijn!
Een goed praktisch voorbeeld wat binnen organisaties veel gebeurd is dat een medewerker vraagt om een aanpassing in de dataset: bijvoorbeeld het toevoegen van een extra datapunt. Een vraag die simpel lijkt, maar welke in de praktijk zeer complex kan zijn. Hieronder twee soortgelijke situaties waarbij het niveau van impact totaal verschillend is.
Wat is een data model?
Wanneer je als medewerker een vraag stelt aan je datateam, is het belangrijk om te weten welke databronnen wel en niet beschikbaar zijn (in principe kan elke databron worden ontsloten). Dit heeft namelijk invloed op de omvang en complexiteit van je vraag. In de basis mag er gehanteerd worden dat de datamodellen alleen de databronnen bevatten die momenteel nodig zijn voor de analyses en rapportages. Dit kun je navragen bij je datateam.
Het proces van werken met een datamodel omvat meerdere stappen. Hoe meer stappen er dus al (deels) zijn voltooid, hoe makkelijker de vraag over het algemeen te realiseren is, wat duidelijk wordt weergegeven in de onderstaande model.
Connectie met databron:
Ontsluiten van databron:
Relaties leggen:
Berekeningen uitvoeren:
Visualiseren:
Een datageletterd team zorgt voor effectievere communicatie met het datateam!
Het is essentieel om deze vragen te begrijpen, zodat je met het datateam kunt meedenken en direct aan de voorkant goede keuzes kunt maken. Enkele voorbeelden van vragen vanuit het datateam staan hieronder. Door deze vragen goed te begrijpen en te beantwoorden, kunnen medewerkers beter samenwerken met het data team en ervoor zorgen dat de data effectief wordt gebruikt voor accurate en relevante inzichten, zowel aan de voor- als achterkant.
“Hoe vaak wordt de data vernieuwd?”
“Wordt de data altijd op dezelfde manier uitgevraagd?”
“Zijn er uitzonderingen op de data?”
“Is de data voor verschillende medewerkers hetzelfde of verschillend?”
Hebben jullie moeite met dit onderwerp, wij helpen je graag verder!
We hebben niet alleen het thema datageletterdheid standaard opgenomen in onze trajecten, maar we hebben ook de afgelopen jaren hard gewerkt aan het ontwikkelen van ons eigen kennisplatform. Dit platform omvat diverse (op maat gemaakte) e-learnings, we verzorgen inhoudelijke presentaties en bieden fieldcoaching aan. Dit alles met als doel: één leerplatform voor jouw datakennis!
Wil je meer weten hoe je wij onze klanten datageletterd maken? Wil je dat we eens meekijken met jullie datamodel? Of ben je gewoon benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van data voor jullie organisatie? Neem dan snel contact op voor een ‘Bakkie pleur met Fleur’ ☕ Tot snel.