Wel of niet inspelen op trends?
Trends hebben overal in de maatschappij effect en veel organisaties weten niet of en hoe ze hierop in moeten spelen. Zo roept bijna elke organisatie sinds de opkomst van ChatGPT dat ze willen gaan werken met AI, maar eigenlijk weten ze niet eens waar ze het echt over hebben en laat staan of dit überhaupt relevant voor hen is. Zo is het gevaar voor organisaties dat wanneer ze proberen mee te doen aan een trend, of juist niet, het ze fataal kan worden. Zo heeft de lokale bakker geen webshop nodig om rond te kunnen komen, maar is het Bart Smit om die reden wel fataal geworden. De grote vraag hierin blijft: Wat te doen: Wel of niet inspelen op trends? Het inspelen op trends kan zorgen voor concurrentievoordeel, maar brengt ook hoge kosten met zich mee, terwijl afwachten juist het omgekeerde effect heeft. “Het belangrijkste is dat organisaties een strategie kiezen wat bij hun past. Hierin is geen goed of fout.” – Aldus Fleur Bake, Data Consultant Techspread.
8min. Leestijd
Hoe kies je als organisatie de juiste strategie met betrekking tot het inspelen op trends?
Voor sommigen betekent vooroplopen een concurrentievoordeel, wat vaak gepaard gaat met aanzienlijke kosten. Anderen kiezen bewust voor het niet inspelen op een trend en wachten af hoe deze zich ontwikkelt. Het gaat vaak mis wanneer organisaties hierin geen bewuste keuze maken. Daarom is het essentieel om te overwegen welke strategie en trend het beste bij jouw organisatie past.
De vijf adoptie fases:
Satisfiers en dissatisfiers in trendbesluitvorming:
Sa·tis·fier
Een trend of innovatie die, wanneer omarmd, de tevredenheid van klanten verhoogt en mogelijk concurrentievoordeel biedt.
Dis·sa·tis·fier
Een trend die, als genegeerd, de klanttevredenheid vermindert en de concurrentiepositie van een organisatie kan verzwakken.
Hulp nodig bij het identificeren van trends en het strategisch inspelen op technologie?
Als strategisch data partner (en innovator) zijn wij gespecialiseerd in het identificeren van trends die voor jouw organisatie relevant zijn. Of het nu gaat om het vermijden van trends die niet voor de lange termijn zijn, of het juist snel adopteren van trends voor concurrentievoordeel, wij denken graag mee. Daarnaast helpen we jullie om je businessmodellen verder te ontwikkelen met een datagedreven aanpak.
Wil je meer weten over hoe wij jullie kunnen helpen om strategisch in te spelen op trends? Of ben je gewoon benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van data voor jullie organisatie? Neem dan contact op voor een ‘Bakkie pleur met Fleur’ ☕ Tot snel!