Wij zijn in gesprek gegaan met Frank Grashof, manager Inkoop & Data, over hoe hij de samenwerking heeft ervaren.
Zo kwam Frank Grashof erachter dat de FSO met 39 verschillende systemen werkte en er onvoldoende duidelijke afspraken waren over verantwoordelijkheid, wat zorgde voor rolonduidelijkheid. Toen kwam Saxion in contact met Data Trainee en hun regionale gedachte, wat al snel leidde tot de start van een mooie samenwerking tussen Techspread, Data Trainee en het Saxion. De opdracht was om een passende datastrategie te ontwikkelen. In dit interview vertelt Frank Grashof hier meer over.
“Ik was op zich financieel gezien wel tevreden hoe we stonden. Onze spend-analyse, waar onze leveranciers in staan, werkte automatisch aan de voorkant, maar we hadden daar bijvoorbeeld te weinig data kwaliteits-controle op gedaan. Dit hebben we toen helemaal anders ingedeeld en ook aan de voorkant verbeteringen doorgevoerd. De grote winst voor ons is dat we nu op een andere manieren naar data zijn gaan kijken.”
Frank: “Jullie output heeft ons meer integrale samenwerking gebracht. We hebben inmiddels onze doelen geconcretiseerd naar een strategiekaart waarin de belangrijkste KPI’s van onze eenheden in zijn weergegeven. Het stuk inzicht en data heeft dat mede teweeggebracht.”
Tips aan andere organisaties.
Frank: “Zo heeft onze bestekdesk nu de mogelijkheid om met een dashboard direct verspillingen inzichtelijk te krijgen en op die manier snel verbeteringen door te kunnen voeren.” Wanneer men ziet wat het hen kan opleveren, zorgt dit voor draagvlak en wordt de weerstand verminderd.
“Bij een organisatie als het Saxion is het belangrijk om de stakeholders mee te nemen in het proces. Daarom zijn de data trainees regelmatig aanwezig geweest bij overleggen om de stand van zaken te delen. Dit verhoogt de datageletterdheid en daarmee de adoptie van nieuwe data inzichten. ” – aldus Fleur Bake, data trainee fieldcoach vanuit Techspread. Na het opleveren van de strategie zijn de trainees begonnen aan het eerste data domein van de data roadmap. Hierbij zijn eerst wireframes gemaakt voor de data doelgroep zodat zij feeling konden krijgen met de mogelijkheden van dashboards. Na goedkeuren konden zij verder met het datamodel en de visualisaties.