Waarom een datawarehouse cruciaal is!

Een datawarehouse (DWH) is een centrale plek waar data uit verschillende databronnen wordt ontsloten, opgeschoond en beschikbaar gesteld voor analyse.

Via data pipelines (denk aan slimme datastromen, gebouwd in bijvoorbeeld Python en een integratietool) wordt data uit systemen als CRM, ERP of webapplicaties automatisch opgehaald. Dit gebeurt met een ingestelde frequentie (soms real-time, soms dagelijks) en zorgt ervoor dat je niet handmatig meer hoeft te schuiven met Excel-bestanden of CSV’s.

De opgehaalde data wordt centraal opgeslagen in het datawarehouse, waarna je de data uniform, actueel en betrouwbaar kunt inzetten. Vanuit dit centrale punt kun je vervolgens datasets creëren voor uiteenlopende toepassingen, denk aan:

Rapportages en dashboards​

Visuele weergave van data-inzichten in bijvoorbeeld PowerBI of Tableau

Advanced datascience en AI-vraagstukken

Geavanceerde analyses en voorspellende modellen op datasets.

Business logica

Regels die bepalen hoe data wordt geïnterpreteerd, zoals klant A + regio B = klanttype C.

Masterdata management​

Centraal beheer van essentiële bedrijfsgegevens zoals klantinformatie.

Techspread werkt software-onafhankelijk!

Als strategisch datapartner denkt Techspread met jullie mee of een datawarehouse überhaupt nodig is, en zo ja: welke vorm daar het beste bij past: cloud, on-premise of hybride.

We helpen bij het slim opzetten van schaalbare data pipelines, een toekomstbestendig datamodel en zorgen dat de juiste databronnen efficiënt worden ontsloten. Onze dataspecialisten begeleiden jullie van strategie tot technische inrichting, passend bij jullie organisatie en ambities.

Wanneer is een datawarehouse relevant?

Naarmate je organisatie groeit, groeit ook de hoeveelheid data en het aantal systemen waarin die data zich bevindt. Sales, finance, operations en marketing gebruiken elk hun eigen tools, met als gevolg:

Verschillende definities​

Versnipperde inzichten

Risico's op besluiten met onjuiste informatie

Als je last hebt van bovenstaande dan is een datawarehouse zeker relevant. Niet alleen omdat je minder tijd kwijt bent aan vernieuwen van datasets, maar omdat je behoefte hebt aan één centrale waarheid waarop je kunt sturen. Je wilt zeker weten dat de KPI’s in het Management dashboard dezelfde overeenkomen met de cijfers in het dashboard van je operationele team.

Als stuurinformatie niet dezelfde data bevatten heeft dat grote impact. Een paar voorbeelden:

Onduidelijke definties

Afdelingen sturen op verschillende data omdat definities niet helder zijn en datasets niet overeenkomen.

Verschil in cijfers

Twee rapportages bevatten dezelfde inzichten maar doordat deze niet op dezelfde dataset draaien zitten er versieverschillen in de data.

Missen van stamdata

Er wordt gestuurd op losse inzichten uit verschillende bronnen waardoor het totaaloverzicht mist, terwijl die juist het meest interessant is!

Verschillende vormen van een datawarehouse.

Er zijn verschillende oplossing voor een datawarehouse, ieder met voor- en nadelen op basis van je bedrijfsdoelstelling, datastrategie en je technologische volwassenheid.

On-premise of private-cloud

Binnen je eigen IT-omgeving

Cloud platform

Een volledig beheerde omgeving in de cloud met standaard connectoren zoals Azure of Snowflake.

Data virtuzalisatie

In plaats van het verplaatsen van data en het centraal opslaan leg je een direct verbinding met de bron en werk je met datasets via live queries.

Datamanagement-platform

In plaats van het verplaatsen van data en het centraal opslaan leg je een direct verbinding met de bron en werk je met datasets via live queries.

Datamanagementplatform

In plaats van het verplaatsen van data en het centraal opslaan leg je een direct verbinding met de bron en werk je met datasets via live queries.

Bij elke oplossing komt specifieke expertise kijken: van het structureren van data, tot het ontsluiten van databronnen via API’s of Python scripts.

"Een datawarehouse hoeft niet groots en meeslepend te beginnen. Denk strategisch na over de requirements op de korte- en lange-termijn en begin praktisch. Juist kleine, slimme stappen zorgen voor draagvlak en resultaat.” aldus Fleur, founder van Techspread.

Maak kennis met ons werk:

Als strategisch datapartner helpt Techspread je niet alleen met de technische inrichting, maar vooral met de vraag óf een datawarehouse (DWH) voor jouw organisatie waarde toevoegt en welke vorm daar het beste bij past. We denken vanuit je langetermijndoelen, zoals rapportagesturing, data science of self-service BI en bouwen daar stapsgewijs de juiste datafundering onder.

Wij helpen uiteenlopende klanten bij het creëren van een datagedreven bedrijfsDNA. Zie hieronder een aantal van onze klantcasussen.

Slimmere keuzes, schaalbare inzichten.

De échte toegevoegde waarde van een datawarehouse zit ‘m niet alleen in techniek, maar in de impact die het heeft op je besluitvorming. In plaats van te vertrouwen op onderbuikgevoel of gefragmenteerde cijfers, heb je met één druk op de knop helder inzicht in je organisatie. Als strategisch datapartner denkt Techspread met jullie mee of een datawarehouse überhaupt nodig is, en zo ja: welke vorm daar het beste bij past: cloud, on-premise of hybride.

Bij Techspread helpen we je om die toegevoegde waarde te realiseren door met je mee te denken over jouw businessdoelen, datastrategie én het technische fundament dat daarbij past. We helpen je niet alleen bij de keuze of je een datawarehouse nodig hebt, maar ook welke vorm, welke tools en hoe schaalbaar je het kunt opzetten.

Strategisch datapartner Techspread

Ben je op het punt gekomen waar je voelt dat je datastructuur slimmer kan, maar je weet nog niet precies hoe?

Of twijfel je of een datawarehouse (DWH) wel de juiste stap is op dit moment?

We helpen bij het slim opzetten van schaalbare data pipelines, een toekomstbestendig datamodel en zorgen dat de juiste databronnen efficiënt worden ontsloten. Onze dataspecialisten begeleiden jullie van strategie tot technische inrichting, passend bij jullie organisatie en ambities. Plan daarom vandaag nog een bakkie pleur met Fleur in.

Tijd voor een data strategiesessie tijdens een bakkie pleur met Fleur
Tijd voor een data strategiesessie tijdens een bakkie pleur met Fleur