RentPartners levert diensten aan autoverhuurders, shortleasespecialisten en schadeherstelbedrijven voor het inkopen en financieren van voertuigen, samenstellen van de juiste voertuigmix en het verzekeren van een wagenpark.
Datastrategie I Procesoptimalisatie I Migratie I Datamodel I Dashboard
“Toen we in 2020 met Techspread in gesprek kwamen over onze doelstellingen was onze vraag helder ‘Een nieuw klantportaal, waar alles in zit’. We liepen er op dat moment namelijk tegen aan dat een aantal processen niet efficiënt waren ingericht. Bijvoorbeeld bij leaseaanbiedingen moesten we een bestelformulier afdrukken, laten ondertekenen, inscannen, terugsturen (wat soms wel drie keer heen en weer kon gaan voordat alles klopte), waarna we uiteindelijk de auto konden bestellen. Je begrijpt: niet erg efficiënt. Gelukkig is dat nu, dankzij Techspread, verleden tijd!” – aldus Britt, mede-eigenaar van RentPartners.
Aan de slag!
“Techspread is goed in het compleet uitdenken van de achterkant van databronnen zodat de data-architectuur schaalbaar is voor de bedrijfsdoelstellingen, hoe een portaal er aan de voorkant uit ziet hebben we over gelaten aan een partij die daar goed in is. Oftewel, schoenmaker blijf bij je leest. Naast het inrichten van circulaire datastromen was er ook het doel om klanten tijdiger data aan te laten leveren, in plaats van enkel in december. Door de toevoeging van nieuwe datagedreven business modellen en een wijziging in de algemene voorwaarden is dit zeker gelukt.’ aldus Fleur Bake, senior data consultant Techspread.
Het uiteindelijke doel van RentPartners is om steeds meer inzicht te krijgen in hoe de klant zich in het klantportaal gedraagt. Hoe, wat en wanneer kopen ze, hoeveel levert het RentPartners op en hoe kunnen zij hun dienstverlening verbeteren. “Wanneer een dealer bijvoorbeeld nu belt dat er nog vijf auto’s beschikbaar zijn, kunnen wij direct kijken welke klanten hier waarschijnlijk interesse in hebben en hen daarover informeren.”
Door te beginnen met werkzaamheden met een lage inspanning en hoge impact, kan de organisatie langzaam het gevoel krijgen van de nut en noodzaak van datagedreven werken. Zo is de roadmap voor de uitrol van de datastrategie opgesteld aan de hand van de Techspread Workspread matrix. Op deze manier wordt de organisatie meegenomen in de (toekomstige) veranderingen en ligt de adoptie hiervan hoger.
Zo zijn er verschillende dashboards gebouwd die RentPartners inzicht geven, zoals de ‘te ontvangen bonussen’. RentPartners heeft verschillende afspraken, waarbij er een bonus verkregen kan worden. Britt: “In het verleden hadden we geen grip op onze bonussen, we deden alles op onderbuikgevoel. Zo hebben we bijvoorbeeld een keer een bonus misgelopen omdat we 99 in plaats van 100 auto’s hadden weggezet. Als we toen het dashboard hadden gehad, was dit nooit gebeurt. We kunnen nu namelijk de gehele periode de resultaten in de gaten houden en waar nodig bijsturen.” Meer inzicht betekent voor RentPartners een betere dienstverlening en scherpere prijzen.
Britt: “Als je kijkt waar we vandaan komen is het onwijs gaaf om te zien waar we vandaag de dag staan, mede dankzij Techspread. Het feit dat we ons nu bezig kunnen gaan houden met hoe wij onze klanten die in ons nieuwe klantportaal zitten nog beter van dienst kunnen zijn, bijvoorbeeld middels cross- en upselling, zegt iets over hoe ver we al zijn gekomen. We kijken uit naar de toekomst.”