Hoe deel je slim de bedrijfsresultaten met medewerkers?

Starten met datagedreven werken

Lees onze nieuwsbrief van februari hieronder!

Introductie:

“De formatie voor het nieuwe kabinet is al even bezig, maar waarom blijft het tijdens bepaalde fases van de formatie zo stil rondom wat de formerende partijen bespreken? Of het nu gaat om de pijnpunten of de overeenstemmingen, de resultaten komen toch achteraf naar buiten via bijvoorbeeld een verslag van de informateur. Het antwoord ligt in de 17,5 miljoen meningen.Al deze meningen hadden namelijk invloed kunnen hebben op de gesprekken die gevoerd worden, zowel positief als negatief. Voor alle partijen leek het daarom het beste om tijdens het proces geen informatie te delen, maar enkel achteraf een conclusie te presenteren.

 

Helaas zien we dit principe nog te weinig terug bij organisaties. Zo weten organisaties vaak niet wat de beste aanpak is voor het delen van gegevens. Ze zijn bang dat medewerkers de hele dag naar data gaan kijken en daar hun mening over gaan vormen, wat bijvoorbeeld voor (onnodige) interne spanningen kan zorgen. Weinig informatie delen en daardoor kansen missen is dan ook de strategie waarvoor nu wordt gekozen. Zonde! Het delen van gegevens kan namelijk zorgen voor betrokkenheid en motivatie onder de medewerkers. Het belangrijke hierin is dat men weet welke data je wel en niet deelt, met welke personen, maar vooral wanneer je deze data deelt! Het hoeft namelijk niet direct een real-time inzichtelijk dashboard te zijn. Een kwartaalupdate kan in veel situaties een betere optie zijn.” aldus Bernd Lok, Data Consultant Techspread.

Voordeel van het delen van data met medewerkers:

Tegenwoordig wordt data gezien als de brandstof van organisaties, maar waarom deze waardevolle bron alleen gebruiken op directieniveau en niet ook op de lagen hieronder? Het delen van data met medewerkers kan namelijk zorgen voor een positief effect op de organisatie, op verschillende vlakken. Hier zijn enkele belangrijke voordelen:

  1. Verhoogde transparantie en betrokkenheid: Door data te delen met medewerkers creëer je een cultuur van transparantie. Dit stelt medewerkers in staat om de prestaties van het bedrijf beter te begrijpen en hoe hun individuele bijdragen hieraan bijdragen, wat weer zorgt voor meer betrokkenheid omdat ze zich verbonden voelen met de doelstellingen en successen van de organisatie.
  2. Zelfverzekerde medewerkers: Toegang tot relevante data stelt medewerkers in staat om beter geïnformeerde beslissingen te nemen in hun dagelijkse werk. Of het nu gaat om sales, marketing, productontwikkeling of klantenservice, het hebben van toegang tot de juiste data stelt medewerkers in staat om hun taken effectiever en efficiënter uit te voeren, waardoor ze zich beter en zelfzekerder voelen in hun rol.
  3. Stimuleert innovatie: Data delen moedigt een cultuur van innovatie aan. Wanneer medewerkers toegang hebben tot gegevens over klantgedrag, markttrends, en operationele prestaties, kunnen ze nieuwe inzichten ontdekken en creatieve oplossingen bedenken die de organisatie verder kunnen helpen. Het zijn vaak de medewerkers op de werkvloer die de meest waardevolle inzichten kunnen bieden, en door data te delen geef je hen de tools om deze inzichten te benutten.
  4. Verbeterde samenwerking: Het delen van data kan barrières binnen de organisatie doorbreken en de samenwerking tussen verschillende afdelingen en teams verbeteren. Wanneer iedereen toegang heeft tot dezelfde gegevens, kunnen teams effectiever samenwerken aan gedeelde doelen, conflicten verminderen en de algehele efficiëntie vergroten.
  5. Snellere besluitvorming: Door data te delen kunnen beslissingen sneller worden genomen. Medewerkers hoeven niet te wachten op rapporten of goedkeuringen van hoger management om actie te ondernemen. Ze hebben de benodigde informatie direct bij de hand om beslissingen te nemen die passen bij de behoeften van hun specifieke situatie.

Het delen van data met medewerkers is niet alleen een teken van vertrouwen, maar het kan ook de sleutel zijn tot het vrijmaken van het volledige potentieel van je organisatie. Hierbij is het wel belangrijk dat men de data strategisch deelt.

Deel strategisch je data:

Het delen van data met medewerkers vereist strategische afwegingen over wie welke data kan bekijken, wat voor gegevens er worden gedeeld en wanneer dit gebeurt.

Het bepalen van wie toegang heeft tot welke data is cruciaal, vooral vanuit het oogpunt van data privacy en beveiliging. Het is essentieel om een link te leggen tussen de rol van de medewerker en de benodigde gegevens. Zo kan het toegang geven aan onbevoegde personen tot bepaalde data zorgen voor grote (onbedoelde) gevolgen.

Welke data er dan vervolgens wordt gedeeld moet zorgvuldig worden overwogen, rekening houdend met het doel van het delen van deze informatie. Zo kan het anonimiseren van gegevens in vele gevallen een goede optie zijn. Op deze manier wordt informatie gepresenteerd zonder de persoonlijke identiteit van individuen te onthullen.

 

| In een HR-afdeling hebben medewerkers toegang tot salarisgegevens. Is het bijvoorbeeld nodig dat alle HR-medewerkers         alle details, inclusief namen van medewerkers kunnen inzien? Of volstaat een rapport met het gemiddelde salaris van een       (functie)groep ook, om het gewenste doel te bereiken?

Als laatste speelt het tijdstip, de frequentie en de manier waarop de informatie wordt gedeeld een belangrijke rol. Ook hierin is het belangrijk om te bepalen wat het doel is; mensen informeren, motiveren of stimuleren om op de data te gaan sturen. Deze doelstellingen zijn bepalend voor het formaat en de regelmaat van de datadeling.

 

| Bijvoorbeeld, als het doel is om mensen te informeren, kan een kwartaalupdate tijdens een presentatie of een maandelijkse automatisch verstuurde pdf per     mail voldoende zijn (en ook licentiekosten schelen), terwijl voor meer real-time inzichten een dashboard mogelijk is.

 

Het is hierin belangrijk om rekening te houden met de mogelijke gevolgen van te frequente datatoegang, zoals overmatige afleiding of ‘obsessie’ met cijfers. Je wilt immers voorkomen dat medewerkers continue gegevens gaan analyseren, terwijl dit niet bij hun takenpakket past.

Al met al kan het delen van data met medewerkers erg waardevol zijn en zorgen voor meer betrokkenheid, transparantie en begrip. Door zorgvuldig te bepalen wie toegang heeft tot welke informatie, wat voor soort data wordt gedeeld en wanneer dit gebeurt, kunnen organisaties optimaal profiteren van de voordelen van datatransparantie terwijl ze de privacy en beveiliging van gevoelige informatie waarborgen.

Tijd voor een Bakkie pleur met Fleur!

Wil je graag meer waarde halen uit het delen van je bedrijfsresultaten met medewerkers maar weet je nou niet hoe? Wij denken graag hierin met je mee! Of het nu gaat om het brainstormen, het invullen van de behoeftes van medewerkers of het weten welke (technische) mogelijkheden er allemaal zijn op de verschillende onderwerpen. Wij denken graag met je mee, om data slim voor je te laten werken.

Geïnteresseerd? Neem dan snel contact met ons op voor een Bakkie pleur met Fleur! 

 

Techspread is gevestigd in Enschede, Twente, Netherlands.
Privacybeleid 

Algemene voorwaarden

Techspread maakt gebruik van functionele en analytische cookies voor een optimale gebruikerservaring. Als u doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat u ermee instemt.