Het belang van datastorytelling!

Datastorytelling in dashboard, hoe belangrijk is dat?

Lees onze nieuwsbrief van januari hieronder!

Introductie:

“Januari, de maand vol goede voornemens. Hopelijk hebben bedrijven ook dit jaar weer datagedreven werken als goed voornemen opgeschreven. Maar waarom blijft het in veel gevallen enkel bij goede bedoelingen? Het antwoord ligt vaak bij het gebrek aan gebruikersgemak.

Te vaak worden pagina’s volgepropt met informatie, zonder aandacht voor design. Het resultaat: een onoverzichtelijk geheel waar gebruikers snel afhaken. Zie een dashboard als een boek; de aantrekkelijke cover (het design) moet gebruikers verleiden, gevolgd door een logisch opgebouwd verhaal met visuals en inzichten. Het belang van een goed design en heldere inrichting wordt helaas nog te vaak onderschat, terwijl dit van cruciaal belang is.

 

Laten we daarom afstappen van het idee dat het (data) werk voltooid is zodra de berekeningen afgerond zijn. Erken het belang van data storytelling om zo waarde uit je inzichten te halen. ” – Aldus Fleur Bake, data consultant Techspread.

De opmaak van een dashboard, hoe belangrijk is dat?

Een goed ontworpen dashboard is meer dan slechts een verzameling van grafieken en cijfers; het is een krachtig instrument voor effectieve datacommunicatie. Een dashboard vertelt namelijk een verhaal die je naar je doelgroep wil overbrengen. De manier waarop, is van groot belang.

Zo hebben bijvoorbeeld financiële experts behoefte aan diepgaande cijfers, terwijl salesmanagers veelal gebaat zijn bij overzichtelijke visuals en percentages. De uitdaging van ieder dashboard ligt in het vinden van een evenwicht tussen enerzijds het verstrekken van zo veel mogelijk data en anderzijds het behouden van overzicht en focus op de essentiële punten. Dit alles om uiteindelijk het doel van het dashboard te bereiken.

Het doel en de doelgroep van het dashboard is duidelijk, wat nu?

Er zijn een aantal aspecten die handig zijn om te weten wanneer je de boodschap van een dashboard goed wil laten overkomen. Deze zijn als volgt;

 

Indeling van het dashboard: 

Een gestructureerde indeling is de sleutel tot een intuïtieve gebruikerservaring. Door belangrijke informatie strategisch te plaatsen en een logische volgorde van presentatie te volgen, creëer je een dashboard dat niet alleen aantrekkelijk is maar ook eenvoudig te begrijpen. Het stelt de gebruiker in staat om het verhaal achter de data moeiteloos te volgen.

 

Zo lezen wij een dashboard van linksboven naar rechtsonder in een Z vorm. Plaats op basis van deze kennis, bijvoorbeeld de belangrijkste KPI’s bovenaan en zorg ervoor dat de aanvullende visuals in een logische volgorde naast en/of onder elkaar staan. Kijk hierbij goed naar de beschikbare ruimte en zorg voor genoeg consistente witruimtes. Zorg voor rust in het dashboard, dus maak waar nodig gebruik van filters of drill down mogelijkheden.

Kleurgebruik & huisstijl:

Kleuren kies je niet ‘omdat je het mooi vindt’, maar omdat ze een emotie oproepen en de aandacht van de lezer trekken. Zo is consistentie in kleurgebruik met de huisstijl van het bedrijf van groot belang. Een goed doordacht kleurenschema versterkt niet alleen de visuele aantrekkingskracht, maar draagt ook bij aan duidelijkheid. Vaak luidt:

Voorkom dat het een kleurenpallet wordt en maak bij iedere keuze de afweging of het toegevoegde waarde heeft. Zo kan het gebruik van groen voor positieve trends staan en rood voor negatieve ontwikkelingen. Maar is het bijvoorbeeld nodig om beide kleuren te gebruiken, of is het ook duidelijk genoeg wanneer men alleen de negatieve ontwikkelingen accentueert met rood?

Type visuals:

De keuze van visualisaties is van grote invloed op hoe data geïnterpreteerd wordt. Verschillende visualisaties kunnen dezelfde dataset op uiteenlopende manieren presenteren, waardoor de nadruk komt te liggen op verschillende aspecten van de informatie.

 

Bijvoorbeeld je wilt de verkoopprestaties van verschillende productcategorieën analyseren. Dit kan middels een staafgrafiek of een cirkeldiagram, welke kies je?

| Staafgrafiek: Door de verkoopcijfers van elke categorie in een                     staafgrafiek te tonen, kan de kijker gemakkelijk de verschillen in                 prestaties tussen de categorieën zien. Het is ideaal als je specifieke           waarden en vergelijkingen wilt benadrukken.

| Cirkeldiagram: Als je de verhouding van elke categorie tot het totale         verkoopvolume wilt weergeven, is een cirkeldiagram geschikter. Het           geeft snel een overzicht van de procentuele bijdrage van elke categorie     aan het geheel.

Deze keuze tussen visualisaties beïnvloedt direct hoe de data wordt waargenomen. Een verkeerde keuze kan leiden tot misinterpretatie of het verlies van belangrijke inzichten. Daarom is het essentieel om bij het ontwerpen van dashboards en rapporten zorgvuldig na te denken over welke visualisaties het meest geschikt zijn om het gewenste verhaal te vertellen en de beoogde boodschap over te brengen.

Wij helpen je graag verder met het behalen van jouw data doelstellingen!

Of het nu gaat om het meekijken naar jullie al werkende dashboards of het opzetten van een geheel nieuw dashboard inclusief het selecteren en aanvullen van de juiste databronnen (met daarin kwalitatieve data) tot het bepalen van de ideale visuals voor jouw doelgroep. Wij helpen jullie graag verder om het beste verhaal te vertellen richting de gebruikers middels data storytelling. Dit doen wij door kritisch te kijken, adviseren en optimaliseren.

Geïnteresseerd? Neem dan snel contact met ons op voor een Bakkie pleur met Fleur! 

Techspread is gevestigd in Enschede, Twente, Netherlands.
Privacybeleid 

Algemene voorwaarden

Techspread maakt gebruik van functionele en analytische cookies voor een optimale gebruikerservaring. Als u doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat u ermee instemt.