Bakkie pleur met Fleur

Wel of niet inspelen op trends?

De lastige vraag: Wel of niet inspelen op trends?

Lees onze nieuwsbrief van december hieronder!

Introductie:

2023 loopt bijna op zijn einde en dat betekent voor veel mensen traditiegetrouw het beluisteren van de Top 2000. Een lijst met de tweeduizend best gemaakte nummer ooit; of nou ja is dat eigenlijk zo?

 

Hoe je het ook went of keert, ieder jaar is de muzieklijst weer onderhevig aan trends en het sentiment van de maatschappij. Ben je bijvoorbeeld als artiest vlak voor december groot in het nieuws geweest, dan kan je erop rekenen dat jouw nummers hoger in de lijst zullen eindigen. Kijk bijvoorbeeld eens terug naar de aanslag op het Bataclan-theater in Parijs, toen steeg John Lennon met ‘Imagine’ naar plek één. Of vorig jaar toen ‘A Whiter Shade of Pale’ de top 10 binnen kwam als eerbetoon aan Peter R. de Vries, net zoals het stijgen van de nummers van André Hazes na zijn overlijden. Maar ook het nummer ‘Hammer to Fall’ die de top 2000 binnenvloog na het uitkomen van de film Bohemian Rhapsody. Dit zijn slechts enkele van de vele voorbeelden die een groot effect hadden op de lijst der lijsten.

 

Trends hebben overal in de maatschappij effect en veel organisaties weten niet of en hoe ze hierop in moeten spelen. Zo roept bijna elke organisatie sinds de opkomst van ChatGPT dat ze willen gaan werken met AI, maar eigenlijk weten ze niet eens waar ze het echt over hebben en laat staan of dit überhaupt relevant voor hen is.

 

Zo is het gevaar voor organisaties dat wanneer ze proberen mee te doen aan een trend, of juist niet, het ze fataal kan worden. Zo heeft de lokale bakker geen webshop nodig om rond te kunnen komen, maar is het Bart Smit om die reden wel fataal geworden. De grote vraag hierin blijft: Wat te doen: Wel of niet inspelen op trends? Het inspelen op trends kan zorgen voor concurrentievoordeel, maar brengt ook hoge kosten met zich mee, terwijl afwachten juist het omgekeerde effect heeft. “Het belangrijkste is dat organisaties een strategie kiezen wat bij hun past. Hierin is geen goed of fout.”” – Aldus Fleur Bake, Data Consultant Techspread.

Hoe kies je als organisatie de juiste strategie met betrekking tot het inspelen op trends?

Tegenwoordig staat elke organisatie voor de vraag: meegaan met trends of niet? Hoewel het op het eerste gezicht een simpele beslissing lijkt, ligt de complexiteit in het inschatten of een trend de nieuwe norm wordt of slechts van tijdelijke aard is. Hoe een organisatie vervolgens met deze vraag omgaat is van cruciaal belang.

Voor sommigen betekent vooroplopen een concurrentievoordeel, wat vaak gepaard gaat met aanzienlijke kosten. Anderen kiezen bewust voor het niet inspelen op een trend en wachten af hoe deze zich ontwikkelt. Het gaat vaak mis wanneer organisaties hierin geen bewuste keuze maken. Daarom is het essentieel om te overwegen welke strategie en trend het beste bij jouw organisatie past.

De vijf adoptie fases:

Om als organisatie het juiste moment van adopteren van een trend te bepalen is het belangrijk om te weten welke fases er zijn en welke fase je als organisatie ambieert om in te zitten. Er zijn in totaal vijf fases van adoptie, elke fase hierin vertegenwoordigt een bepaald niveau van innovatiebewustzijn binnen een organisatie, in combinatie met bijkomende kansen en gevaren.

image

Om bovenstaande vijf fases toe te lichten, pakken we de extremen innovators en laggards ter verduidelijking:

Een echte innovator is Tesla, die als allereerste de elektrische auto op de markt heeft gezet. Innovators banen het pad voor vernieuwing en zijn niet bang om zich op onbekend terrein te verkennen. Ze ontwikkelen baanbrekende oplossingen en wanneer dit een succes is creëren ze direct een grote voorsprong op hun concurrenten. Het risico wat hierbij hand in hand gaat zijn de hoge kosten en onbekende resultaten.

Laggards zoals de lokale bakkerij zonder website of de speelgoedwinkel Bart Smit die ervoor koos niet mee te gaan in de online sales, houden zij vast aan hun bewezen methoden en stabiliteit. Dit kan in sommige gevallen zoals Bart Smit ervoor zorgen dat je de relevantie verliest of groeikansen misloopt. Daarentegen hebben zij niet zoals de innovator grote kosten op het gebied van innovatie.

Goed om te onthouden is dat je als organisatie niet altijd in één fase blijft zitten. Een goed voorbeeld hiervan is Hyves die in 2004 als innovator het platform lanceerde en ontzettend bekend werd. In alle jaren daarna hebben ze niet tot weinig geïnnoveerd waardoor ze uiteindelijk zijn geëindigd als daggard.

ts nieuwsbrief spreadupdate-3

Een belangrijk element bij effectieve besluitvorming rondom trends zijn satisfier en dissatisfier. Een satisfier stelt een organisatie in staat proactief te reageren, terwijl bij een dissatisfier de organisatie waarschuwt voor potentiële negatieve gevolgen bij het negeren van bepaalde trends. Door als organisatie hier strategisch te kijken naar wat klanten motiveert of irriteert, kan men daar beter op navigeren.

 

Een belangrijk element bij effectieve besluitvorming rondom trends is het moment van instappen. Door mee te doen aan het begin van de trend vergroot je jouw concurrentievoordeel, doordat het door jouw klanten als een satisfier wordt ervaren. Het wordt gezien als een leuke bonus doordat het er is, maar wanneer het zou ontbreken zijn er geen negatieve effecten. Aan de andere kant kan een organisatie er ook voor kiezen om niet gelijk in te spelen op een trend en te wachten tot het de nieuwe norm is. In dit geval zal niet inspelen op de trend worden ervaren als een dissatisfier; oftewel geen positieve effect als erop wordt ingespeeld, maar wel negatieve effecten als er niks mee wordt gedaan.

Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de elektrische auto. In het begin zorgde het voor positieve effecten als je als autoproducent een elektrische auto in je assortiment had, maar waren er weinig tot geen negatieve gevolgen als dit ontbrak. Tegenwoordig kunnen we de elektrische auto’s niet meer wegdenken uit de maatschappij en is het bijna sociaal verplicht om als autoproducent een of meerdere elektrische auto’s in je assortiment te hebben.

Hulp nodig bij het identificeren van trends en hoe hierop in te spelen?

Als strategisch data partner (en innovator) zijn wij gespecialiseerd in het identificeren van technologische trends en hoe hiermee om te gaan. Zo kunnen we jullie behoeden om mee te gaan in een trend die niet van toepassing is voor jullie of die niet lang zal standhouden, of door juist te adviseren om nog snel in te haken op een trend om er concurrentievoordeel uit te halen. Daarnaast denken wij ook graag strategisch mee in jullie business modellen vanuit data perspectief.

Geïnteresseerd? Neem dan snel contact met ons op voor een Bakkie pleur met Fleur! 

 

fleur@techspread.nl


Maak direct een afspraak


+31 (0)53 200 57 40

Contact:

Tel: +31 (0)53 200 57 40

Pagina’s:

Home

Diensten

Cultuur

Vacatures

Contact

Werkwijze

Adres:

Ariënsplein 1, 

7511 JX Enschede

Socials:


Linkedin


Instagram

Techspread is gevestigd in Enschede, Twente, Netherlands.
Privacybeleid 

Algemene voorwaarden

Techspread maakt gebruik van functionele en analytische cookies voor een optimale gebruikerservaring. Als u doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat u ermee instemt.